Pædagogik

Undervisningen i specialklasserne tilrettelægges individuelt og tager sigte på at støtte elevernes udvikling fagligt, personligt og socialt.
Afsættet er revisitationspapirerne, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer og kompetencer. Undervisningen og andre pædagogiske aktiviteter varetages af et mindre og gennemgående team af lærere, pædagoger og medhjælpere. Det giver mere ro og et større fokus på hver enkelt elev.
Specialklasserne vil ofte indeholde elever, der er på forskellige klassetrin. Der kan være op til 2 klassetrin repræsenteret i en klasse. Klasserne sammensættes så eleverne alders-og udviklingsmæssigt passer sammen.
Vi er i vores arbejde meget optaget af at prøve at skabe et klassefællesskab i specialklasserne, da dette er et godt fundament for at udvikle sig fagligt og personligt. Vi arbejder med klasseregler og klar struktur, så eleverne har noget at læne sig op ad.
For at der kan finde læring sted, skal den enkelte elev være læringsparat, hvilket der arbejdes med på både individ- og klasseniveau. Det er afgørende, at elevens og klassens trivsel er i højsæde. Den faglige undervisning er overordnet underlagt skolereformen og de nationale- og fælles mål. Der arbejdes hen imod folkeskolens afgangsprøver - FSA i det omfang den enkelte elev formår.
Der arbejdes med undervisningsmaterialer på et bredt fagligt niveau og undervisningen differentieres og tilpasses den enkelte elevs niveau og kompetencer. Der arbejdes med anerkendelse, gentagelser og tryghed i undervisningen. For udskolingseleverne arbejdes der desuden med livsduelighed og parathed til livet efter folkeskolen.
Skolen har gode fysiske rammer, der understøtter vores arbejde med at lave særlige tiltag.
Klasserne er fysisk placeret blandt almenklasserne for at understøtte inklusion i hverdagen.
Det tilstræbes, at eleverne deltager i almenområdets undervisning i det omfang, det er hensigtsmæssigt. Det vil ofte primært være i forbindelse med de praktisk musiske fag.
Specialklasserne deltager som udgangspunkt i alle fællesarrangementer på skolen, såsom featureuger og fastelavn.
Specialklasseeleverne er repræsenteret i elevråd og andre steder, hvor elever og skole diskuterer skolens hverdag og udvikling.