Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Undervisningsmiljøvurdering

Undervisningsmiljøvurdering 2024
 

Vores undervisningsmiljøvurderingen beskriver, hvordan elevernes undervisningsmiljø
er på vores skole, og hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet.

Undervisningsmiljøvurderingen er opdelt i en beskrivelse af skolens fysiske rammer, psykisk undervisningsmiljø samt æstetisk miljø.

En Undervisningsmiljøvurdering består af 4 faser:

1.    Kortlægning af undervisningsmiljøet

2.    Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen

3.    En handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet


1.    Kortlægning af undervisningsmiljøet på Dyvekeskolen

a)    Skolens ledelse har interviewet elever fra skolens elevråd.

b)    Skolens ledelse har gennemgået resultaterne fra sidste nationale trivselsmåling.

c)    Skolens ledelse har sammen med elever fra skolens elevråd samt teknisk personale undersøgt skolens fysiske undervisningsmiljø.


2.    Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen

Fysisk undervisningsmiljø:  Dyvekeskolen består af flere bygninger. I vores hovedskole holder vores elever i almenrækken samt specialklasserække kat. 1 til. Til hovedbygningen er der tilknyttet 3 gymnastiksal samt samlokaliserede bibliotek som pt. er under renovering. Vi forventer, at skolens elever kan benytte sig af biblioteket i sep. 2024. Imellem tiden er der etableret nødbibiliotek i skolens kælderafdeling.

Eleverne holder frikvarter forskellige steder på skolen. Vores børnehaveklasser holder frikvarter for dem selv på legeområdet bagved skolen. Der er forskellige legeredskaber, samt mindre område med buske og træer.  Resten af skolen afholder frikvarter i skolegården, det grønne område samt i Remiseparken. Vi benytter Remiseparken frem til jul 2024.

Skolen har en bygning med faglokaler som benyttes til praktisk fag. Bygningen indeholder lokaler til Håndværk og design, Billedkunst samt et lokale som benyttes til håndarbejde som nu er en del af Håndværk og design. Derudover er der lokaler til vores sundhedsplejersker og projekt Flere Børn i Fællesskaber.

Psykisk undervisningsmiljø: Størstedelen af eleverne på skolen angiver at de trives. Skolen scorer højt i den nationale trivselsmåling og har i de to sidste år været placeret i top-3 i KK for elever på 4. – 9.klasstrin.  

Skolen arbejder med fokus på at skabe bedst mulig trivsel for alle børn på skolen. Dette sker gennem dialog med eleverne omkring deres hverdag og trivsel. Skolen benytter trivselsværktøjet Bloomsight til at monitorere elevernes trivsel. Én gang om året deltager alle klasser i en trivselskonference med ledelse og repræsentanter fra skolens Ressourcecenter. 
Dyvekeskolen har de sidste 6-7 år haft stort fokus på at udvikle lærernes relationskompetencer. Skolen har uddannet 5 ansatte til at vejlede i relationskompetencer, og alle lærere går igennem et forløb, hvor deres undervisning bliver filmet og de efterfølgende får konkret vejledning, fx ift. hvordan de taler til børnene, hvordan de bruger deres kropssprog. Det betyder, bla. at vi hilser børene ind med håndtryk efter hvert frikvarter. 
Eleverne giver udtryk for at der er generelt ro i klassen når de har deres faste lærere. De oplever mere uro hvis der f.eks. er vikar på klassen. Skolen understøtter vikarkorpset gennem intromøder, for at skabe de bedste muligheder for undervisning hos skolens vikarer.

Æstetisk undervisningsmiljø: Skolens klasselokaler er store og lyse. Alle lokaler har store vinduespartier. De fleste klasselokaler har døre ud til skolens tre atriumgårde, hvilket giver god mulighed for at inddrage disse i løbet af skoledagen. Lokalerne er indrettet med borde og stole som passer til afdelingen, børnehaveklasse, indskoling og mellemtrin samt udskoling. De fleste af lokalerne er pyntet med elevproduktioner samt billeder og faglige illustrationer som benyttes i undervisningen.

Skolens to nye KKFO er taget i brug i marts 2024. Bygningerne er nye og fremstår godt indrettet. I vores almen KKFO er lokalerne indrettet efter aktiviter. Der er lokale til rollespil, bibliotek, legorum, naturvidenskab samt mange flere spændende lokaler.

Skolens nye specialklasserække, kategori 3 for elever med autisme og/eller ADHD holder frem til 2029 til på Sundholmsvej. Vores indskolingsafdeling har til huse i en tidligere børnehave. Der er tilknyttet en legeplads med forskellige legeaktiviteter. Mellemtrinet og udskolingen har til huse i en ny pavillon bygning. Det er store og lyse lokaler med dertilhørende ny legeplads.


3.    En handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet

Fysisk undervisningsmiljø:

-    Skolen vil i efteråret tage stilling til hvor der afholdes frikvarterer for 4. -6.klasse i 2025.

-    Der er et meget stort ønske om at få flere muligheder for at spille fodbold på skolens område. Der ansøges om køb af fodboldmål.  

-    Der etableres flere overgange i LAR-anlægget i efteråret 2024. Derudover opsættes der hegn omkring de to bassiner bagved special KKFO.

Psykisk undervisningsmiljø:

-    Skolen vil i den kommende periode have fokus på at fastholde de høje trivsel blandt eleverne på Dyvekeskolen.

-    Skolen vil arbejde på at styrke vikarkorpset kompetencer gennem opkvalificering. Dette faciliteres af skolens ledelse.

April 2024.