Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske principper for KKFO’en

Pædagogiske principper for KKFO’en:

Første princip, om forholdet mellem børn og personale:

- Det er pædagogens ansvar at have en anerkendende tilgang og en omsorgsfuld relation til barnet.

- Pædagogen skal kunne afstemme sig i forhold til barnet og dets behov.

- Pædagogen bør skabe fælles opmærksomhed i forhold til omverden.

- Pædagogen skal kunne anlægge et barneperspektiv.

- Pædagogens barnesyn skal tage udgangspunkt i og afspejle at alle børn har kompetencer og er nysgerrige.

-Pædagogen skal inddrage børnene i demokratiske processer, hvor de få størst mulig indflydelse og medbestemmelse på hverdagens tilbud og aktiviteter

 

Andet princip, om forholdet mellem børn:

- Det skal være muligt at børn kan opdage verden og lære noget nyt sammen

- Pædagogen skal skabe rammer for et aktivt børnefællesskab, hvor det er muligt at danne mangfoldige relationer.

- Alle børn bør opleve at de er vigtige i et inkluderende fællesskab

- Pædagogen skal støtte barnet i at udvikle social kompetence og skabe mulighed for dannelse af venskaber

-Børn skal have mulighed for at lære gennem leg og planlagte aktiviteter

 

Tredje princip, om hvordan børn lærer og udvikler sig:

- Børn skal have mulighed for at eksperimentere og lære i et aktivt fællesskab

- Børnene skal have mulighed for at fordybe sig i det de er særlig optaget af

- Pædagogen har ansvar for at børnene kan være en del af et forpligtende fællesskab

- Pædagogen bør anerkende forskellige måder at lære på Pædagogen skal kunne placere sig hensigtsmæssigt i læringsrummet

 

Fjerde princip, barnet trives, lærer og udvikler sig via leg.

- Børn skal have mulighed for selv at udtænke, iværksætte og gennemføre lege alene og sammen med venner

- Børnene skal møde kreative pædagoger som giver oplevelser til legen

 

Femte princip, refleksionskulturen omkring pædagogikken:

- Læreplanens 6 temaer bør fortolkes på baggrund af et fælles barnesyn

- Pædagogerne skal være parat til at gøre sin praksis til genstand for kollegial dialog og fortolkning

 

Sjette princip, det fysiske miljø:

- Det fysiske miljø skal være understøttende og inspirere til børn og pædagogers læring

- Børnene skal have sansemæssige udfordringer

- Det fysiske rum skal afspejle børnenes læreprocesser identitet

- Børnene skal møde æstetik i hverdagen

 

Syvende princip, børn i et inkluderende fællesskab:

- Et barn er først og fremmest et barn

- Børn med særlige behov skal have særlige rettigheder

- Alle børn skal/bør inkluderes i en børnegruppe

- Alle børns kompetencer skal gøres synlige

- Pædagogerne skal kunne samarbejde tværfagligt

 

Ottende princip, forældresamarbejde:

- Personalet sikrer forældrene god og tilstrækkelig information og kommunikation, både om enheden og barnets hverdag

- Personalet skal vedvarende arbejde for at skabe forbindelse mellem enhed og hjem.