Pædagogiske principper for KKFO’en:
Første princip, om forholdet mellem børn og personale:
- Det er pædagogens ansvar at have en anerkendende tilgang og en omsorgsfuld relation til barnet.
- Pædagogen skal kunne afstemme sig i forhold til barnet og dets behov.
- Pædagogen bør skabe fælles opmærksomhed i forhold til omverden.
- Pædagogen skal kunne anlægge et barneperspektiv.
- Pædagogens barnesyn skal tage udgangspunkt i og afspejle at alle børn har kompetencer og er nysgerrige.
-Pædagogen skal inddrage børnene i demokratiske processer, hvor de få størst mulig indflydelse og medbestemmelse på hverdagens tilbud og aktiviteter
Andet princip, om forholdet mellem børn:
- Det skal være muligt at børn kan opdage verden og lære noget nyt sammen
- Pædagogen skal skabe rammer for et aktivt børnefællesskab, hvor det er muligt at danne mangfoldige relationer.
- Alle børn bør opleve at de er vigtige i et inkluderende fællesskab
- Pædagogen skal støtte barnet i at udvikle social kompetence og skabe mulighed for dannelse af venskaber
-Børn skal have mulighed for at lære gennem leg og planlagte aktiviteter
Tredje princip, om hvordan børn lærer og udvikler sig:
- Børn skal have mulighed for at eksperimentere og lære i et aktivt fællesskab
- Børnene skal have mulighed for at fordybe sig i det de er særlig optaget af
- Pædagogen har ansvar for at børnene kan være en del af et forpligtende fællesskab
- Pædagogen bør anerkende forskellige måder at lære på Pædagogen skal kunne placere sig hensigtsmæssigt i læringsrummet
Fjerde princip, barnet trives, lærer og udvikler sig via leg.
- Børn skal have mulighed for selv at udtænke, iværksætte og gennemføre lege alene og sammen med venner
- Børnene skal møde kreative pædagoger som giver oplevelser til legen
Femte princip, refleksionskulturen omkring pædagogikken:
- Læreplanens 6 temaer bør fortolkes på baggrund af et fælles barnesyn
- Pædagogerne skal være parat til at gøre sin praksis til genstand for kollegial dialog og fortolkning
Sjette princip, det fysiske miljø:
- Det fysiske miljø skal være understøttende og inspirere til børn og pædagogers læring
- Børnene skal have sansemæssige udfordringer
- Det fysiske rum skal afspejle børnenes læreprocesser identitet
- Børnene skal møde æstetik i hverdagen
Syvende princip, børn i et inkluderende fællesskab:
- Et barn er først og fremmest et barn
- Børn med særlige behov skal have særlige rettigheder
- Alle børn skal/bør inkluderes i en børnegruppe
- Alle børns kompetencer skal gøres synlige
- Pædagogerne skal kunne samarbejde tværfagligt
Ottende princip, forældresamarbejde:
- Personalet sikrer forældrene god og tilstrækkelig information og kommunikation, både om enheden og barnets hverdag
- Personalet skal vedvarende arbejde for at skabe forbindelse mellem enhed og hjem.