Forældresamarbejde - forældre-partnerskab.

Partnerskabstanken bygger på ideen om, at forældre og pædagoger indgår i et forpligtende og ligeværdigt samarbejde. Forældrene bidrager med deres unikke viden om deres barn og barnets liv i familien, mens personalet bidrager med deres faglighed og viden om barnets deltagelse i fællesskabet i daginstitutionen. Forældrene ses i denne forbindelse som en uundværlig og meget væsentlig ressource i forhold til at skabe de bedste betingelser for barnets trivsel, læring og udvikling.

Forældre og institution skal indgå i et tæt og ligeværdigt samarbejde om det enkelte barns eller unges udvikling og trivsel. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn, og skal ses som en del af et partnerskab.

Forældrepartnerskab for KKFO’en ved Dyvekeskolen

Forældresamarbejde er en vigtig del af vores arbejde i KKFO’en ved Dyvekeskolen. For at skabe de bedste betingelser for et godt børneliv, samarbejder vi med forældrene omkring deres barn. For os er forældrene de vigtigste samarbejdspartnere, når det gælder det enkelte barns liv og hverdag.

Forældresamarbejdet foregår altid med udgangspunkt i barnet.

Det er altid personalet i institutionerne, der skal sætte rammerne for forældresamarbejdet. Det er et fælles ansvar, at forældresamarbejdet fungerer til barnets bedste indenfor de rammer, der er sat af det professionelle personale.

Rammesætningen skal ramme den rigtige balance mellem at være tydelig og retningsgivende, samtidig med at der skal være plads til den forskellighed, som alle institutionens familier udgør.

Grundlæggende er der tre ting, som skal udgøre rammen om det gode forældresamarbejde; tillid mellem foræl­dre og personale, ligeværdighed i mødet og et højt informationsniveau begge veje.

1. Hvad gør vi pt. for at informere forældrene om vores arbejde og forventninger til forældrepartnerskab?
  • Obligatoriske informationsmøder om krav og forventninger til forældre og personale ved de Nye børn der starter i maj måned
  • Aktivitetsbreve / Nyhedsbreve om hvad vi laver og hvordan vi gør det.
  • Informere forældrene om, at de kan stille op/bruge forældrebestyrelsen og rådet.
  • Visuel information ved brug af informationstavler og billeder i afdelingerne.

1. Hvad skal vi gøre for at forbedre vores arbejde med forældrepartnerskabet?
  •  Kort og præcis info til forældre.
  • Samarbejde i afdelingerne om overlevering af børnene
  • Der skal være plads til forskellighed.
  • Se forældrene som positive og ligeværdige medspillere.
  • Tydelig kommunikation om krav og forventninger til partnerskabet.
  • Overskuelig kommunikation til forældrene. F.eks. informationstavle, Aula, mails, breve.
  • Forskellige spørgsmålsskema. (evt. En undersøgelse til forældre i forbindelse til de forskellige undersøgelser der måtte komme.)
  • Evt. Temaaftener om nogle spændende emner der rører sig

1. Hvad forventer vi af forældrene?
  • Vi forventer et gensidigt engagement for partnerskabet, hvor forældre og personale løbende kommunikere sammen om partnerskabet fungere.
  • Vi forventer at der er åbenhed omkring krav og forventninger.
  • Vi forventer at forældrene bakker op omkring barnets aktiviteter i institutionen.
  • Vi forventer at forældrene bakker op om de aftaler der bliver besluttet i partnerskabet.
  • At I fortæller hvis der sker forandringer i familien som evt. kan påvirke barnet. f.eks. hvis en forælder er ude at rejse, hvis undulaten er død, skilsmisse, sygdom osv.
  • At I ringer og giver besked hvis barnet er sygt, holder fri / ferie.
  • Hvis barnet har en mobiltelefon med, forventer vi, at den er slukket og er i tasken. Hvis barnet har brug for at ringe skal dette ske via personale. Hvis I skal i kontakt med jeres barn, mens det er i institutionen, bedes I venligst ringe til personalet.
  • At de installerer Aula og bruger appen.
  • At de tilmelder deres barn på aktiviteter, inden for de tidsfrister, der sendes ud via Aula og støtter deres barn i at deltage i de valgte aktiviteter
  • At de som forældre ser sig selv som vigtige medspillere i forhold til at skabe en positiv, varm og respektfuld atmosfære i institutionen.
  • At de fortæller os, hvis de undrer sig over noget, eller hvis de har spørgsmål til institutionen
  • At de støtter deres barn i selv at tjekke sig ud, holde styr på sin garderobe, rydde op efter sig selv osv.

Hvad forældrene kan forvente af os

• At møde medarbejdere, der ønsker åben dialog med plads til forskellige synspunkter og holdninger
  • At børnene bliver godt modtaget i institution hver dag
  • At personale er opmærksomme på hvordan børn trives