Om KKFO'en ved Dyvekeskolen

Hvem er vi?

Velkommen til KKFO’en ved Dyvekeskolen. KKFO’en ligger tæt på Urbanplanen og modtager hovedsageligt børn fra Dyvekeskolen. Vi har børn og forældre fra mange forskellige typer boligområder, med socioøkonomiske baggrunde og med forskellige kulturer og nationaliteter.

Vi er en institution, som hver dag tilstræber at skabe et spændende og udviklende fritidstilbud til jeres barn, med fokus på god trivsel, et spændende udvalg af aktiviteter og et konstruktivt forældresamarbejde. Vi sammensætter spændende aktivitetstilbud for børnene, hvor personalets kompetencer kommer i spil og børnene oplever positiv voksenkontakt

KKFO’en ved Dyvekeskolen er en kommunal fritidsinstitution som er normeret til 335 børn i 0. og frem til 3. klasse. KKFO’en kernebegreber er anerkendelse, inklusion og demokrati. Vores pædagogiske principper bygger på en forståelse af barnet, hvor barnet ses i en social og kulturel sammenhæng. Der er stor fokus på børnenes trivsel og relations dannelse, herunder hvordan børnene kommunikerer i relationen. KKFO’en arbejder med inkluderende pædagogik ud fra Københavns kommunes opsatte mål, og i praksis betyder det at vi i vores dagligdag har fokus på at styrke børnenes sociale kompetencer ud fra ovenstående kernebegreber.

Institutionens arbejdsmetoder til at belyse den pædagogisk praksis, er værktøjer som SIP-analyse, SMTTE-model og tidlig opsporing. Derudover arbejder vi ud fra de 6 pejlemærker, som indeholder sociale relationer, inklusion, sammenhæng og overgange, sproglig udvikling, forældrepartnerskab og metodisk-systematiske refleksioner. Ligeledes arbejdes der med fokus på inklusion og sprog, og en anerkendende relations pædagogik, og social læring for barnets udvikling og læring.De seks Pejlemærker:

De 6 pejlemærker for pæd. kvalitet i dagtilbud:

1. Positiv voksenkontakt hver dag, hvilket betyder, at alle børn har krav på voksens opmærksomhed dagligt.

2. Forældrepartnerskab, hvilket betyder et ligeværdigt samarbejde mellem forældre og institution.

3. Muligheder gennem sprog, hvilket betyder, at sprogstimuleringen er indtænkt i alle daglige aktiviteter og lege.

4. Sammenhæng i hverdagen, også i overgange, hvilket betyder, at alle børn skal forberedes på et kommende skift. Desuden er institutioner imellem forpligtet til at samarbejde.

5. Pædagogisk metode og refleksion, hvilket konkret betyder, at vi skal arbejde med en selvvalgt metode og gøre det systematisk.

6. Børn og ungefællesskaber til alle, hvilket betyder, at alle børn skal føle sig som en del af et fællesskab.